Prečo média môžu publikovať špekulácie

Najhoršia vec na všetkých športových „bombách“ je ich druhá stránka – veľké množstvo takýchto správ je len výplodom fantázie a väčšina sa nikdy nestane. Európsky fanklub Colorada Avalanche vydal jednu z najväčších špekulácií tohto roka. Hlavným zdrojom bol fanúšik z oficiálneho fóra Avs, ktorý sa odvolával na „spoľahlivé zdroje“. Správa vyvolala mnoho reakcií. Niektoré z nich okamžite odmietli túto „bombu“. Prečo by média mohli zverejňovať špekulácie, aj keď nevyzerajú reálne?
Zadajte do Google „najhoršie športové prestupy“ a čo nájdete? Nájdete tu tisíce článkov. Neočakávané obchody sa stávajú stále po celom svete. Dokonca po každej výmene sa nájdu fanúšikovia, ktorí tomu nechcú uveriť. Každý obchod je pre niekoho prekvapením. Ak by ste niekomu povedali o nadchádzajúcom obchode, ktorý sa stane, určite by vás niekto vysmial. Boli by ste blázni, ale blázni by ste prestali byť v momente, keď by sa ten obchod skutočne stal.
Neexistuje nič, čo by sme nemohli očakávať. Najväčšia hviezda by mohla prísť namiesto pár priemerných hráčov a pár výberov na drafte. Nestalo sa to v minulosti mnohokrát? Všetko čo vám môžem teraz zaručiť je, že to bude pokračovať a nikto to nezastaví. Za bláznivými rozhodnutiami manažmentu budú osobné problémy hráčov, otázka peňazí a iné veci, o ktorých môžeme diskutovať a písať špekulácie. Všetko je možné. Nemôžeme si vybrať čo nie je a čo je.
Média, ktoré publikujú špekulácie robia správny krok. Musia do článku zakomponovať slovo „špekulácia“ a nemali by zavádzať čitateľov skreslenými informáciami. Klamstvo je najhoršia súčasť tohto procesu. Nechápem ľudí, ktorí začínajú šíriť klebetu ako fakt – čistý fakt. Ale chápem média, ktoré ju publikujú ako špekuláciu, nie ako skutočnosť. Média vás chcú informovať a pokiaľ si nie sú isté o tom – a nie je možné to potvrdiť – mali by pridať túto časť do článku:
„Je to len fáma. Nie sme schopní potvrdiť túto informáciu.“ Samozrejme nehovorím o svetových udalostiach, ako je napríklad úmrtie prezidentov. Hovorím o športových fámach, keď je ťažko zistiť, čo je a čo nie je fáma. Verte mi alebo nie, no keby som v roku 1995 počul špekulácie o príchod Patricka Roya, neveril by som im.
Jedna z najdôležitejších prác v médiách je potvrdenie správy zo svojich vlastných zdrojov. Téma „špekulácia“ je veľmi zvláštna. Týka sa aj zamestnancov tímov NHL alebo kamarátov hráčov, ktorí hrajú v NHL. Niektorí občas otvoria ústa. Páči sa im fakt, že vedia viac ako vy. Ale potom sa špekulácia šíri po svete prostredníctvom internetu a je priam nemožné nájsť primárny zdroj. Aj keby novinár poznal identitu takého zamestnanca, ktorý si otvoril ústa, nemohol by zverejniť jeho meno. Prečo? V žurnalistike je pár pravidiel, pre ktoré nemôžeme publikovať mená. Jedným z nich je také, ktoré zakazuje zverejnenie mena zdroja, ak by mu to poškodilo v jeho práci.
Keď si to zhrnieme, médiá a novinári nemôžu vytvára špekulácie, publikovať ich a potom získavať veľký počet denných návštev/čitateľov. Najskôr by sa mali niekde snažiť potvrdiť alebo vyvrátiť špekuláciu. Ak to nie je možné, rozhodnú sa publikovať správu ako špekuláciu, nie ako skutočnosť. Fanúšikovia majú potom miesto na diskusiu a rozširujú ďalšie fámy. Bude to vždy zábavné, ale len vtedy, ak médiá nebudú vedome klamať svojich čitateľov a odkazovať na tie takzvané „dôveryhodné zdroje“. Je po sezóne a ako jeden s fanúšikov píše: „ Všetky špekulácie a diskusie o hráčoch sú zaujímavejšie ako sledovať NBA.“
(Prepáčte fanúšikovia NBA, ja nemám rád basketbal, ale to bol len vtip.)
Preklad originálneho článku z angličtiny do slovenčiny spracoval Juraj Janoťák.
David Puchovsky, Slovakia, eurolanche@eurolanche.com
22/06/2012 - 13:00